23. november 2007

Oddbakken. En overraskelse

Bakken er ikke SiljanIL sitt anlegg men allikevel.
Etter å ha kjørt forbi og sett denne bakken nesten daglig i mer en 40 år og stadig ventet på at den skulle ramle sammen bestemte jeg meg i dag for en fototur til bakken.
For den må jo snart knekke sammen. Tidens tann tærer på en bakke bygget i 1950.

Sletta er i dag preget av noen karer som driver stort med vedproduksjon. Det er et bra lysanlegg. Oppover i unnarennet er bakken bra ryddet for kvist. Skal ikke mye snø til før man kan preppe her. Nesten på toppen av unnarennet ligger en forfallt kiosk/varmestue. På andre siden en bra vedlikeholdt dommertribune. Den står i mange år ennå.

Helt på toppen av kulen en kraftig men antagelig ødelagt vinsj. Når jeg kommer til hoppet ser det ganske bra ut. Jeg ble litt overrasket. Så går jeg litt videre under overgangen. Da ser jeg overgangen er bygget av kraftige ståldragere. Så ser jeg enda litt lenger og ser til min store overraskelse at hele Oddbakken er et gedigent byggverk av BETONG!!! Den vil jo være like solid i hundre år til. Den vi antagelig stå helt til forsvaret sprenger den bort. For det har visst vært vurdert sa en lokal kar jeg pratet litt med. Det er jo unødvendig da bakken jo er et landemerke i distriktet og står ikke i veien for noe som helst.

Det var imponerende å se hvilket arbeid som var lagt ned her. Må ha vært en kjempejobb. Se hvor liten sekken blir inntil ene pilaren.
Mannen jeg snakket med fortalte at bakken ble bygget i betong etter den "gamle" hadde blåst ned. Så betong stillaset var ikke det første. Restene av det gamle var godt synlig.

Trappa var fjernet så jeg kom ikke opp i selve stillaset. Og det var like greit da høyder ikke er min sterke side he he.
Er det forresten noen fra Siljan som har hoppet i denne bakken? Og hva er bakkerekorden ? K-punktet var 81 meter.
Litt info om bakken på en annen nettside her:

63 bilder av et imponerende byggverk her:

7 kommentarer:

Anonym sa...

Joda.Denne bakken har mange fra Siljan hoppet i. Riktig gamle dager hoppet jo "alle" der. Nevner Otto Austad,Mary Rønningen !!(Bestemor til Arne Skilbred tror jeg hun var),Anton Kamperhaug og mange til. I "nyere tid" kan nevnes Bjørn Plassen, Runar Staulen(siste hoppet før sykehusopphold.Skiet ble funnet 100 m borte i lia),Både kay Jacoben og kai Bentsen har hoppet der(tror jeg),Jarle Bøe har hoppet der. Petter Ebbesberg og undertegnede Rolf Staulen. Sist bakken ble hoppet i var i 1991. Da var det flotte forhold en kveld og jeg var der. Husker ennå stilaset svaiet da jeg var på toppen og var egentlig glad da jeg kom på bommen og viste at nå rakk jeg ned til hoppet om det skulle ramle ned he he. Ble 5 til 6 hopp den kvelden.Tror bakkerekord er 85 m ?

Even sa...

Det står et sted at bakkeprofilen i Oddbakken er helt håpløs for dagens hoppstil. Hvorfor? Flyr man for langt ut og ville "detti ned" fra stor høyde?

Anonym sa...

Artig artikkel!!

Anonym sa...

Det må jeg få sagt Even. Kjempeartig og flott stykke du la inn her. Har fått respons av skifolk utenfor Siljan!!Og det er riktig som du sa ad profil.Begynner å bli dreven nå he he. Unnarennet "runder ikke nok" og med dagens V stil ville man ikke "fulgt bakken". Vi litt mindre gode hoppere vil nok hatt det morsomt, men de andre gode ville havnet på sletta.

Unknown sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Unknown sa...

K-punktet var på 70 meter og bakkerekorden er på 81 meter

Unknown sa...

https://youtu.be/pCd8xsgqA9w